Publikacje  

 

Stanisław Pisarek

 Czego domagają się niewidomi muzycy

W numerze czerwcowym "Pochodni" znajduje się artykuł "Czego domagają się niewidomi muzycy - amatorzy". W artykule tym pan Kuczkowiak zapoznaje nas z  potrzebą brajlowskiego wydania szkoły na akordeon. Pan Kuczkowiak ma rację - szkoła na akordeon jest bardzo potrzebna i to nie tylko dla muzyków - amatorów, ale i dla tych wszystkich muzyków, którzy są zaawansowani i czytają biegle nuty brajlowskie, bo właśnie przy pomocy takiego podręcznika mogą oni szkolić swych kolegów - amatorów, tak niewidomych, jak i widzących, którzy licznie się w tym celu zgłaszają. Jak z tego wynika - wszyscy muzycy bez wyjątku, i amatorzy, i muzycy zawodowi, interesują się literaturą fachową w postaci nut i podręczników brajlowskich. Jest niewątpliwe, że przy pomocy nut można nieustannie powiększać repertuar i podwyższać poziom gry na instrumencie. Jeśli chodzi o szkołę na akordeon, to wiem, że istnieje takie brajlowskie wydawnictwo niemieckie, nam jednak potrzebna jest szkoła w języku polskim, ponieważ wszystkie objaśnienia muszą być zrozumiałe.  

Najbardziej powszechna i używana w naszym kraju jest "Szkoła na akordeon", tom pierwszy i drugi, Witolda Kulpowicza, wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w serii "Pedagogiczna Biblioteka Akordeonowa", zeszyt siódmy. Z uwagi na to, że wydanie takiego podręcznika jest niełatwym przedwsięwzięciem, przygotowanie jego należałoby powierzyć osobom o wysokich kwalifikacjach zawodowych. Pozwolę sobie w tym wypadku wymienić osoby, do których można mieć zaufanie jako do muzyków i pedagogów: prof. Antoni Starczewski - autor książki "Muzykografia systemem Braille'a", prof. Leon Gronek, pan Edwin Kowalik i pani Stefania Skibówna. Muszę przynać, że na przestrzeni ostatnich miesięcy Biuro Wydawnictw Zarządu Głównego wydało pokaźną ilość brajlowskich pozycji nutowych i dlatego można mieć nadzieję, że po pewnym czasie uzyskamy niezbędne podręczniki. Nie zapominajmy również, że Centralna Biblioteka Muzyczna posiada obfity zapas pozycji nutowych nie tylko z zakresu  muzyki poważnej, ale również muzyki lekkiej.

Pochodnia, sierpień 1957