Wychowawca, nauczyciel - przyjaciel ludzi

"Jest ona przyjacielem ludzi, powszechnie lubianym i szanowanym, szczerym i otwartym na problemy tych, którzy się do niej zwracają. Stara się zawsze być tam, gdzie wymaga tego sytuacja. Nie ma czasu dla siebie. Stwarza to przekonanie, że jej życiem osobistym jest Ośrodek i praca z uczniami, z którymi umie w wyjątkowy sposób nawiązać kontakt, zdobyć ich zaufanie i miłość" - fragment wypowiedzi rodziców i pracowników Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Dzieci Niewidomych we Wrocławiu.

Pani mgr Maria Rozwora pracuje w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Dzieci Niewidomych we Wrocławiu od 1969 roku. W czasie długoletniej pracy pełniła obowiązki nauczyciela, wychowawcy, kierownika internatu, wicedyrektora szkół. Obecnie - od 1991 roku - jest dyrektorem Ośrodka. W październiku 1997 roku Ośrodek obchodzi 50. rocznicę istnienia. Bogata historia placówki, osiągnięcia dydaktyczne, sylwetki wspaniałych nauczycieli, przenikanie tradycji do współczesności - w pełni uczestniczyła w tym i uczestniczy Pani Maria. Wprowadza dziś placówkę w nowoczesność - w XXI wiek.

Realizowanie odpowiedzialnych zadań na stanowisku dyrektorskim ułatwia Pani Marii bogate doświadczenie, wyniesione z dotychczasowej, wieloletniej pracy. Dzięki jej staraniom (a także udanej współpracy z holenderskim Instytutem) podjęto działania, mające na celu objęcie fachową opieką dzieci najmłodszych (począwszy już od 1.miesiąca ich życia). Opracowano i wdrożono w internatach kompleksowy program rewalidacyjny, uwzględniający możliwości psychofizyczne uczniów w różnym wieku. Powołano Zespoły Konsultacyjne, których głównym zadaniem jest diagnozowanie możliwości rozwojowych każdego ucznia, opracowywanie i korygowanie programów rewalidacyjnych. Pozyskano też, dzięki ogromnym staraniom i zaangażowaniu, nowy budynek z przeznaczeniem na szkołę dla klas młodszych. Natomiast koncepcja budowy nowego Centrum Kształcenia Niewidomych i Niedowidzących we Wrocławiu autorstwa Pani Marii Rozwory, została poparta i przyjęta do realizacji przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Pani Maria jest wybitną realizatorką zasad pedagogiki specjalnej. Z wielkim oddaniem i energią organizuje i wzbogaca warsztaty pracy nauczycieli i uczniów. Dzięki jej poparciu i osobistemu zaangażowaniu, kształcenie zawodowe w Ośrodku wykracza poza powszechnie przyjęte schematy. Podstawowym celem nauczania jest tu takie przygotowanie młodego człowieka do życia, by w przyszłości umiał sobie radzić w różnych zawodach. Kierunki zawodowe (dziewiarz maszynowo-ręczny, ślusarz, elektromechanik) zostały wzbogacone o elementy stolarstwa i tkactwa. Uczniowie w ramach praktyki zawodowej, z inicjatywy dyrektora pod kierunkiem nauczycieli, wykonują na rzecz Ośrodka szereg użytecznych prac - na przykład zakładają oświetlenie, montują kraty w oknach, cyklinują podłogi, zakładają przewody elektryczne i telefoniczne.

Ośrodek wrocławski z trudem mieści, bardzo rozbudowany w ostatnich latach, zespół szkół i internatów. Pani Marii udało się stworzyć dobrze wyposażoną pracownię informatyczną, podnieść standard internatów. Jej zasługą są także dobre kontakty Ośrodka z władzami miasta (prezydent, wojewoda), dzięki którym niewidomi uczniowie kierowani są na praktyki zawodowe do urzędów miejskich i placówek lecznictwa otwartego.

Mając świadomość konieczności dostosowania systemu szkolenia zawodowego niewidomych do dzisiejszych potrzeb, Pani Maria przedstawiła koncepcję powołania Zaocznego Liceum Zawodowego dla Niewidomych i Słabowidzących. Klub Inteligencji Niewidomej RP z Wrocławia poparł tę cenną inicjatywę, podkreślając, że otwarcie Liceum pozwoli na zlikwidowanie luki w zakresie kształcenia tego typu. Uroczyste otwarcie Zaocznego Liceum Zawodowego odbyło się 14 września 1996 roku.

We wrocławskim Ośrodku z inspiracji i pod kierunkiem Pani Marii prowadzone są niekonwencjonalne formy działania, poprzez które realizuje się istotne cele rehabilitacyjne, ważne w procesie kształcenia dziecka niepełnosprawnego wzrokowo. Wymieńmy przynajmniej wczesną rewalidację (specjalistyczne doradztwo rodzinom z małym niewidomym dzieckiem), zajęcia z orientacji przestrzennej, terapii widzenia, muzykoterapii, psychoterapii, biblioterapii, logoterapii, zajęcia z zakresu gospodarstwa domowego, turnusy dydaktyczno-rehabilitacyjne. Każda z tych form ma charakter zajęć indywidualnych.

Każdy podopieczny Ośrodka ma możność zaspokajania swoich potrzeb i rozwijania  zainteresowań. Działają tu koła: plastyczne, teatralne, taneczne, turystyczne, komputerowe, muzyczno-wokalne, sportowe (szachy, pływanie, lekkoatletyka). Czynny jest także szkolny radiowęzeł. Istnienie szkolnego radiowęzła to zwiastun projektu utworzenia w Ośrodku, w dwuletnim studium policealnym, nowego kierunku kształcenia  o nazwie: realizator dźwięku.

Pani Maria podejmowała i nieustannie podejmuje różne przedsięwzięcia, które nie tylko służą aktywizacji dzieci niewidomych, ale również propagują problemy szkolnictwa specjalnego w społeczeństwie. W dążeniu do zbliżenia niewidomych ze środowiskiem pełnosprawnych inicjuje liczne wycieczki, wystawy, a także promuje niepełnosprawnych w prasie, radiu i telewizji. Bierze udział w programach radiowych i telewizyjnych, nagłaśnia problemy nurtujące pracowników i podopiecznych Ośrodka, pozyskuje sponsorów, aby zdobyć środki na wzbogacenie warsztatów pracy nauczyciela i ucznia.

Działalność i prace Pani Marii cechuje, oprócz wartości obiektywnych, duży ładunek osobistego zaangażowania. Jest ona aktywnym, prężnym organizatorem i uczestnikiem wielu posiedzeń, narad, konferencji, wizytacji, odczytów. Bierze udział w międzynarodowych konferencjach i sympozjach, poświęconych kształceniu niewidomych i niedowidzących dzieci. Współpracuje z wieloma polskimi placówkami i organizacjami, zajmującymi się problemami niewidomych.

Rodzice dzieci uczęszczających do Ośrodka, jak i też jego pracownicy, w uznaniu dorobku pedagogicznego i doniosłości podejmowanych przez Panią Dyrektor działań wystosowali wniosek o specjalne wyróżnienie Pani mgr Marii Rozwory przez Polski Związek Niewidomych. W uzasadnieniu tego wniosku podkreślają oni ogromny dynamizm życiowy Pani Marii, odwagę i nieustępliwość, fascynację pracą i całkowite jej oddanie. Jak stwierdzają: "wszystkie działania Pani Marii wynikają z humanistycznej idei: osoba upośledzona jest jedną z nas i w pełni uczestniczy w naszym człowieczeństwie".

          Na podstawie wniosku rodziców i pracowników Ośrodka

                        opracowała Marzena Spanier

W październiku obchodzimy Dzień Edukacji Narodowej. Z tak uroczystej okazji Pani Dyrektor Marii Rozworze oraz wszystkim nauczycielom i wychowawcom pracującym na rzecz niewidomych i słabowidzących dzieci Redakcja  składa jak najserdeczniejsze życzenia. Zaś wrocławskiemu Ośrodkowi gratulujemy pięćdziesięciu lat owocnej działalności życząc  

   wielu sukcesów w kolejnym półwieczu.

Nasze Dzieci Nr10-97