Wstęp   

     Prawie każdy poeta

 dokonuje w pewnym momencie życia pierwszej oceny swojego dorobku twórczego i wydaje poezje wybrane. Wybór taki jest zwykle świadectwem osiągnięcia pewnej dojrzałości artystycznej, a zarazem stanowi akt szczególnej nobilitacji pisarskiej. Nie inaczej jest ze Stanisławem Leonem Machowiakiem. Opublikował już kilkanaście tomików wierszy, Więc niniejszym wyborem próbuje podsumować i, być może, zamknąć dotychczasowy etap swojej twórczości.   

Nota bio- bibliograficzna  na okładkach jego kolejnych zbiorków brzmi tak:"Urodził się 8 maja 1935 roku w Luboni, woj. leszczyńskie. Po ukończeniu szkoły podstawowej przeniósł się do Poznania, gdzie pracował jako robotnik w Spółdzielni Inwalidów Niewidomych SINPO. Pracując ukończył szkołę średnią i studia wyższe na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 1975 do 1989 roku pracował jako nauczyciel w Ośrodku Szkolno- Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Owińskach. Debiutował w 1982 roku w "Czytelniku" tomikiem poetyckim pt. Noce ze słońcem.

Do tej noty trzeba koniecznie dodać ważną i istotną informację, aby czytelnik mógł lepiej zrozumieć czytane wiersze.  Mianowicie autor w dzieciństwie utracił wzrok i wszystkie jego osiągnięcia są dziełem  człowieka ociemniałego.     

Już w tytułach zbiorków Stanisława Machowiaka szczególnie zwraca uwagę  wszechobecny motyw światła. Wymieńmy kilka z nich:  I było światło (1986), Słowem - światłem (1991), Światło zapisane (1993), Światło przed słowem (1994), Światło na rozdrożach (1997). Nic przeto dziwnego, że i wybór wierszy nie mógł się nazywać inaczej, jak właśnie Do światła.   

Tytuł ten chyba najlepiej oddaje klimat poezji Stanisława Machowiaka, wibruje bowiem pewną dyskretną niejednoznacznością, która może oznaczać i apostrofę, i kierunek czy cel drogi poetyckiej autora.   

Ale owo tytułowe światło ma jeszcze inny, bardziej dramatyczny, bo dosłowny wymiar. Oto poeta, pogrążony w bezmiarach niewidzenia, całą mocą osobowości i całą siłą talentu stwarza światło w swojej poezji, gdyż pragnie, jak każdy człowiek, oglądać kolory i kształty, widzieć piękno ziemi i nieba, podziwiać dzieła boskie i ludzkie. Wiersze zmieniają się w pełne ekspresji zaklinania świetlne, które roztaczają przed nami piękne poetyckie obrazy świata zewnętrznego (jak choćby owe jodły miedziane o świcie, jak postać matki pochylonej na skraju światła z szalikiem dla syna, jak panorama gór rozstępujących się przed poetą nadmiarami światła ).  Z drugiej strony równie obrazowo wyczarowują niedostępne dla nas, przedziwne, hipnotyzujące powidoki " widziane palcami"  (jak owa "róża pełna po brzegi i niepodzielna" czy " krzyk milczenia, kąsający ślepą łzą oka" ).   

Po wielu cierpieniach i rozpaczach, depresjach, a nawet myślach samobójczych dochodzi poeta do tego, że rozpromienia się nad nim światło najcenniejsze - zgody na swój los. Znajduje to wyraz w szczęśliwym sformułowaniu: " życie jest dla mnie".   

 W zdobyciu takiej konstruktywnej postawy niewątpliwy udział miały dwie najważniejsze istoty w życiu poety, najpierw matka, potem żona. Im też wyraża autor w wielu wierszach głęboką wdzięczność za troskę i pomoc. Przytoczmy liryk Twoje dłonie:   

gdyby nie twoje dłonie   

kto by mi błogosławił   

czym ogarnąłbym wiatr   

 

a gdyby nie twoje dłonie   

jak zatrzymałbym Ziemię   

czym poznawałbym świat  

   Zupełnie szczególnym bohaterem lirycznym poezji Stanisława Machowiaka jeśli tak można powiedzieć, jest... Bóg, Owo " światło ciemności", jak Go paradoksalnie określa. Ma z Nim poeta spraw bez liku, toczy spory o wszystko - o niepojętość świata i o przemijanie, o piękno życia i grozę śmierci, wreszcie o tragedię osobistą. A czyni to w pełnej skali środków wyrazu i stanu duszy - od dramatycznych sprzeciwów:   

     

jeśli dla Ciebie tylko   

proch znaczę   

to wstając z prochu jeszcze   

zobaczę   

 

   - po dziecięcą ufność:   

światło we mnie jest inne  

spójrz jak ono się spala   

igrałem z Tobą tak niewinnie   

czy to Cię nie zniewala   

 

   Mimo wahań i zwątpień poeta wierzy niezłomnie, że Bóg, który w swojej wszechmocy dopuścił na niego kalectwo, poprowadzi go niezawodnie ku odpowiednim przeznaczeniom. Tylko trzeba Mu zaufać. A najwspanialsze spotkania z Bogiem odbywają się w górach, albowiem - według poety - góry są po to, aby Bóg zstępował na nie do człowieka oraz aby człowiek wspinał się na nie do Boga. Trudno o piękniejszą rację istnienia gór.    

   Stanisław Machowiak, choć ma już stosunkowo obfity dorobek, należy do najbardziej małomównych poetów polski. Swoje wiersze, o rozległych nieraz obrazach poetyckich, szkicuje zazwyczaj kilkunastoma słowami w kilku linijkach. Taka chwalebna oszczędność budulca językowego dowartościowuje... czytelnika, zmusza go bowiem do większej samodzielności interpretacyjnej. Rygor związłości zawdzięcza poeta głównie umiejętnemu korzystaniu z prostej figury stylistycznej, jaką jest antyteza. Zderzone ze sobą przeciwstawne obrazy, sprzeczne pojęcia, wykluczające się sensy eksplodują dynamicznymi, zaskakującymi wizjami o wielowarstwowej wymowie, a jednocześnie pozwalają uniknąć rozwlekłości. Kiedy poeta zwraca się do żony, mówi o" drodze do niej i bezdrożu do siebie", zaś o matce pisze tak:   

 

z Jej milczenia   

uczyłem się słów   

z Jej bezsennych nocy   

zstępował na mnie sen   

z Jej trwogi   

rodził się dla mnie spokój  

 

   Kunsztowne niedomówienia, skróty myślowe, aluzje sprawiają, że poezję Stanisława Machowiaka cechuje jemu tylko właściwa, oryginalna powściągliwość poetycka i takt artystyczny - cenne i rzadkie dzisiaj zjawiska w zalewie agresywnego pustosłowia. Najlepiej widać to w autoironicznej miniaturze, która świadczy również o wysokim poczuciu humoru poety:   

miałem szczęście być w górach   

na szczytach obłoków   

bogowie zamknęli oczy   

widząc mnie nad przepaścią   

 

   Obok wielu podobnie lekkich strof poeta zdobywa się także na żarliwe deklaracje, żeby przytoczyć wiersz Przysięga:   

 

przysięgam na korzenie drzew   

że nigdy cię nie opuszczę   

a moja ziemio   

ostatnia desko ratunku   

 

   Tam zaś gdzie trzeba zająć zdecydowane stanowisko, nie zawaha się autor przed szlachetną jednoznacznością. Mówi o tym wiersz  O wartości słów który można uznać za utwór programowy:   

 

słowom potrzeba   

odkupienia   

w pustym brzmieniu   

potaniały myśli   

a wołam o powrót   

do znaczenia  

 

   Może właśnie przez takie nadawanie słowom pełnego, głęboko osobistego znaczenia udało się poecie, pogrążonemu " w nocy źrenic", zapalić na świecie tyle mężnego światła, że rozjaśnia ono mroki także tym, którzy widzą.   

 Klemens Górski

 

/Wstęp do zbioru  

: "Do światła"  - wydanie 1998 r./

 

 Poezja, czyli mowa serca - Romuald Szura

 

Dotykając palcami kartek zapisanych pismem brajla, czyta swoje wiersze. Bez trudu nawiązuje bezpośredni miły kontakt ze słuchaczami. W sposób barwny opowiada o znaczeniu światła i słowa nie tylko w swoich lirykach, lecz także w życiu codziennym.  

Stanisław Leon Machowiak - poeta, starszy, siwy pan w ciemnych okularach - z czytelnikami z Zielonej Góry spotyka się w Bibliotece Wojewódzkiej im. Cypriana Norwida. - Człowiek to ciekawa istota obdarzona pewnymi darami, np. światłem, mową, pragnieniem spotkania się z drugim człowiekiem - mówi do zgromadzonych na sali i od razu rozwija swą myśl: - Mając kontakt ze znakomitym kapłanem Włodzimierzem Sedlakiem, poznałem jego twórczość. Prof. Sedlak naukowo zajmował się tematem światła. Dotarłem do jego książki "Na początku jednak było światło" i temat ten jakby mnie zdominował. Później więc moje tomiki poetyckie miały tytuły właśnie związane ze światłem. A słowo? Tylko człowiek ma ten dar. Zwierzęta mają jakieś kody, którymi się porozumiewają, a człowiek ma mowę, której nie potrafi do końca wykorzystać... A wśród tej mowy potocznej jest także mowa serca, czyli poezja. I to właśnie jest piękne - opowiada spokojnym, ciepłym głosem poeta.  

Już po kilkunastu minutach od rozpoczęcia spotkanie autorskie Stanisława Machowiaka traci powoli swój tradycyjny charakter. Pod wpływem dociekliwych pytań słuchaczy poeta zaczyna opowiadać o trudnych, często dramatycznych przeżyciach człowieka niewidomego, o swoich zmaganiach wewnętrznych jako autora wierszy i opowiadań. Dr Małgorzata Czerwińska, która na Uniwersytecie Zielonogórskim na co dzień zajmuje się tyflopedagogiką, problematyką niepełnosprawności, skupia się na motywie światła. - Jest rzeczą znamienną, że osoba niewidoma może pisać o świetle. I to jest właśnie interesujące w twórczości Machowiaka. Światłu nadaje on ogromne znaczenie. Jest to nie tylko antynomia światło - ciemność, ale także zestawienie prawda - fałsz, dobro - zło. To ma znacznie głębszy wymiar. W twórczości tego poety światło jest także kojarzone z Bogiem, który zajmuje ważne miejsce w tych wierszach. Znajdujemy tam również trudny być może w potocznym rozumieniu problem istoty ślepoty, niepełnosprawności wzrokowej samego twórcy. A czytelnik musi mierzyć się choćby ze strofami, w których autor tłumaczy, że stanął przed Bogiem będącym światłem i w tym świetle stracił wzrok. Bohater wierszy nie odwrócił się od tej jasności, to boskie światło jest przewodnikiem - opowiada pani doktor.

Na stole, za którym siedzi Stanisław Machowiak, leży kilkanaście harmonijek ustnych. Są one własnością jego przyjaciela Ryszarda Małeckiego, uzdolnionego muzyka, który razem z poetą jeździ po Polsce i wzbogaca jego spotkania intymnym graniem. - Stasia Machowiaka poznałem przeszło 40 lat temu. Pracowaliśmy razem w spółdzielni. Ja prowadziłem kulturalne sprawy, opiekowałem się radiowęzłem, a on pracował jako elektroakustyk - zwierza się przyjaciel poety.

- Czy pisanie wierszy jest dla pana ucieczką od trudów codziennego życia, czy też pisząc, pokonuje Pan swoją niepełnosprawność? - zmieniając temat pytam Stanisława Machowiaka. - Poezja jest dla mnie wszystkim, ucieczką od codzienności, wyzwala mnie wewnętrznie, rozwija marzenia i pobudza nadzieję. - Tak się na ogół dzieje, zwłaszcza u osób, które straciły wzrok, że dla nich bardzo trudny jest pierwszy okres. Możemy to dokładnie prześledzić w twórczości literackiej niewidomych autorów. Tak też było u pana Machowiaka - zauważa Małgorzata Czerwińska i dodaje: - Najczęściej w tomikach debiutanckich autorzy rozliczają się z losem, z Bogiem, ze swoją nową sytuacją. W ten sposób werbalizują poniekąd problem cierpienia, co ma charakter terapeutyczny. Ale wielu z nich, a do tego grona należy Machowiak, kiedy upora się psychicznie z tym problemem, potem już rozszerza zakres tematyczny swojej twórczości.

- Panie Stanisławie, kto Panu pomagał? - starałem się zaspokoić moją ciekawość. - Dwie osoby w moim życiu najbardziej mi pomogły. Moja mama, której wiele zawdzięczam i moja żona, Zofia - odpowiada. - No i wspierali mnie przyjaciele, a wśród nich przede wszystkim Michał Kaziów, Lubuszanin, pisarz. Jako krytyk zajmował się artystycznym dziełem radiowym. Z Michałem wiele lat temu spotykałem się w Poznaniu. Jako student mieszkał tam u swojej babci. Wymienialiśmy poglądy nie tylko na temat literatury. Był dla mnie mistrzem, znawcą literackiego fachu. W trudnym dla mnie psychicznie okresie bardzo mi pomagał - dodaje Machowiak.  

Jednym ze słuchaczy przybyłych do zielonogórskiej biblioteki jest Janusz Koniusz - lubuski poeta, prozaik i publicysta. - Znamy się ze Stasiem dosyć dobrze i pozostajemy w przyjaźni. Zanim go poznałem osobiście, poznałem jego poezję bardzo intymną, przepojoną światłem i zadumą nad ludzkim losem. W tej twórczości jest tęsknota za światłem i za światem widzialnym - opowiada o poezji Machowiaka.  

Nietypowe spotkanie autorskie dobiega końca. Ukradkiem zerkam do tomiku autora "Barwy ciemności", w którym znajdują się jego wiersze w tłumaczeniu na języki: czeski, esperanto, francuski, niemiecki i włoski. We wstępie tej książeczki czytam posłowie pióra Lecha Konopińskiego: "Diogenes zasłynął ongiś z odpowiedzi udzielonej słynnemu Aleksandrowi Wielkiemu. Na pytanie, czego by sobie życzył, prosił jedynie, żeby odsłonić słońce. Staszkowi Machowiakowi nikt słońca już nie odsłoni, za to on swoim światłem i przyjaznym serdecznym stosunkiem do świata i ludzi, potrafi czarem poezji odsłonić nam niedostrzegalne barwy jakże szarej często rzeczywistości".

Pochodnia czerwiec 2009

 

Rozmowa miesiąca  

 

 Ze Stanisławem Leonem Machowiakiem rozmawia Stanisław Kotowski  

 

S.K. - Szanowny Panie Stanisławie! Jest Pan poetą z bogatym dorobkiem literackim. Pańskiej twórczości poświęcono wiele recenzji, esejów i innych opracowań. Czytelnicy "Wiedzy i Myśli" mieli okazję zapoznać się z jedną z recenzji, którą opublikowaliśmy w numerze 3(25)/2011 "Wiedzy i Myśli". Twórczość jednak i jej ocena to jeszcze nie człowiek, który ją tworzy. Oczywiście, warunki jego życia, doświadczenia, ludzie, z którymi się spotyka itp., mają wpływ na twórczość każdego artysty.

Pan jest poetą. Z pewnością Pańskie życie, brak wzroku, trudności z tym związane musiały wywrzeć wpływ na uprawianą twórczość, na poezję. Czym innym jest ocena czyjegoś dorobku, a czym innym ocena własna. Jeżeli Pan pozwoli, porozmawiamy o wpływie Pańskich doświadczeń na wiersze.

 

S.M. - Chętnie opowiem czytelnikom o wszystkim, co wiąże się z moim życiem i moją twórczością.  

 

S.K. - Dziękuję. Zanim jednak przystąpimy do śledzenia Pańskich losów, dobrze będzie, jeżeli zechce Pan przedstawić pokrótce swój dorobek literacki. Wówczas łatwiej będzie nam rozmawiać.

 

S.M. - Myślę, że lepiej będzie, jeżeli najpierw omówię pokrótce swoją drogę do poezji, a następnie wymienię tytuły moich tomików poezji.  

 

S.K. - Proszę bardzo. Zacznijmy zatem od początku.

 

S.M. - Jako poeta zadebiutowałem jeszcze przed maturą w piśmie "Weteran". Wtedy ukazały się po raz pierwszy moje wiersze drukiem, ale pisałem je już dużo wcześniej. Wystąpiłem z recytacją własnej poezji na ogólnopolskim zlocie inwalidów w Sierakowie. Wówczas moimi wierszami zainteresował się redaktor naczelny "Weterana", niestety, nie pamiętam jego nazwiska, bo był to rok 1963. Był to początek mojej poetyckiej drogi.  

W roku 1965 odważyłem się złożyć maszynopis swoich wierszy w Wydawnictwie Poznańskim. Nie zyskały one jednak uznania wydawcy, ale były to też czasy, że nie każde nazwisko mogło się pojawić na łamach wydawniczych. Przez dziesięć lat starałem się o wydanie mojej poezji w tej oficynie, lecz bez skutku. Nie załamałem się, przeciwnie, zezłościła mnie ta sytuacja. Złożyłem więc ten sam maszynopis w stołecznej Ludowej Spółdzielni Wydawniczej. Uzyskałem obietnicę, że tomik się ukaże, ale po trzech latach zwrócili mi go bez jakiegokolwiek wyjaśnienia.  

 

S.K. - To rzeczywiście można było się załamać i zrezygnować z pisania wierszy. Pan jednak wytrwale dążył do celu. O tym, że było to skuteczne dążenie, świadczą późniejsze Pańskie osiągnięcia. Jak doszło do przełomu w tych staraniach?

 

S.M. - Osoba niepełnosprawna, jeżeli ma ambicje artystyczne, musi być bardzo wytrwała, uparta i konsekwentna w dążeniu do celu. Ja musiałem wyrzucić z siebie temat ślepoty, co robiłem usilnie w tekstach pierwszego i drugiego tomiku. Myślałem, że uda się ten temat zamknąć, ale niestety, powraca on bardzo często w moich wierszach.  

 

S.K. - To zrozumiałe, że Pańska niepełnosprawność nie daje o sobie zapomnieć i przenika do Pańskiej twórczości. A odnośnie wytrwałości itp., takie cechy powinny chyba charakteryzować każdego twórcę.

 

S.M. - Tak, ale niewidomego, słabowidzącego czy z inną niepełnosprawnością jeszcze w większym stopniu.  

 

S.K. - A więc, co Pan zrobił, kiedy dostał Pan zwrot swego maszynopisu?

 

S.M. - Pomyślałem - pies z wami tańcował i wysłałem ten sam maszynopis do wówczas najbardziej renomowanego wydawnictwa, czyli do "Czytelnika". I skończyło się pasmo niepowodzeń. Tu wreszcie trafiłem na bardzo życzliwego mi człowieka i zrozumienie. Był nim Klemens Górski, który bardzo życzliwie zainteresował się moją twórczością. Dzięki tej życzliwości w "Czytelniku" wyszły dwa moje tomy wierszy - pierwszy w roku osiemdziesiątym drugim "Noce ze słońcem", a w osiemdziesiątym szóstym "I było światło". Krytyka bardzo życzliwie przyjęła te tomiki. Teraz poczułem się w pełni poetą.  

 

S.K. - Wszędzie trzeba trochę życzliwości. Sam talent nie zawsze wystarczy, żeby się przebić, żeby zyskać uznanie. Dobrze, że trafił Pan na Klemensa Górskiego. Później już pewnie poszło łatwiej. Proszę wymienić pozostałe Pańskie tomiki poezji.

 

S.M. - W czasie studiów i później wydałem 28 tomów poezji. W Bibliotece Narodowej znajdują się następujące moje książki:  

1. Barwy ciemności wyd. 2004  

2. Do światła. Poezje wybrane wyd. 1998  

3. Epitafia wyd. 1993  

4. Góry nad górami wyd. 1993  

5. Góry jak ołtarze wyd. 2007  

6. I było światło wyd. 1986  

7. Jak krzyk milczenia wyd. 1990  

8. Listy bez odpowiedzi wyd. 1999  

9. Matki w kwiatach wyd. 1997  

10. Między żywiołami wyd. 1995  

11. Niech milczą słowa wyd. 1992  

12. Noce ze słońcem wyd. 1982  

13. Słowem- światłem 1991  

14. Światło na rozdrożach 1997  

15. Światło przed słowem 1994  

16. Światło zapisane wiersze 1993  

17. Święci wśród nas 1992  

18. Tak ich zapamiętałem 1988  

19. W królestwie wichrów wyd. 1992  

20. W mieście ratuszowych koziołków 3 wydania wyd. 1996, 1980, i 2003 r.  

21. W oczach ciemności wyd. 2001  

22. Gostyń w poezji wyd. 2000  

23. Rozrastasz się we mnie słoneczną młodością wyd. 2000  

24. Podniesiony z kolan wyd. 2008r.  

25. Dzieciom myszki i ptaszki niosą wiersze i fraszki wyd. 2007 r.  

26. Śmiercią niepokonani wyd. 2008 r.  

27. Ze światłem jest to wybór wierszy  

św. Wojciech 2010 r.  

28 "Psalmy" /nakładem własnym/  

oraz cztery kompakty z wyborem wierszy.  

Dodam, że za dwie książki dla dzieci - "W mieście ratuszowych koziołków" i za dalszą twórczość dla dzieci, na ich wniosek do Kapituły Orderu Uśmiechu w 2000 r., otrzymałem to zaszczytne odznaczenie, czyli Order Uśmiechu. Byłem drugim niewidomym kawalerem tego Orderu.  

Wiele moich tomików na kasetach magnetofonowych znajduje się w Bibliotece Centralnej PZN. Ostatnio Jacek Kiss nagrał tomik, który ukazał się w ubiegłym roku w Księgarni św. Wojciecha. Jest to wybór moich wierszy pt. "Ze światłem", który jest dedykowany "Przyjaciołom moim nadwidzącym niewidomym". Jest to spora książka, bo liczy 235 stron.  

Wkrótce znany aktor, a mój dobry przyjaciel, Wiesław Komasa nagra moje psalmy. Będzie to kolejny zbiorek udostępniony niewidomym.  

 

S.K. - Jest to imponujący dorobek. Serdecznie gratuluję w imieniu naszych Czytelników i we własnym.

 

S.M. - Dziękuję.  

 

s.K. - Czy któryś ze swoich tomików lubi Pan szczególnie?

 

S.M. - Tak, są to dwa tomiki, które dedykowałem mojej żonie Zofii, czyli: "Noce ze słońcem" i "Niech milczą słowa". Moja wspaniała żona jest moją dobrą wróżką, aniołem i całym moim dobrem. Na tym drugim tomiku zamieściłem dedykację - "Żonie za niebo cierpliwości".  

 

S.K. - Pańskiej żonie życzę, żeby nigdy nie zabrakło jej cierpliwości, a Panu, żeby nie zabrakło "nieba" i poetyckiego natchnienia.

 

S.M. - Dziękuję w imieniu żony i własnym.  

 

S.K. Teraz proszę opowiedzieć nam o swoim życiu.

 

S.M. - Urodziłem się we wsi Lubonia koło Leszna. Wieś ta ma tradycje poetyckie, może dlatego realizuję się w poezji. Jej właścicielem był Franciszek Dzierżykraj Morawski - znany poeta, tłumacz i sponsor twórczości poznańskiego poety Ryszarda Berwińskiego. W dworze Morawskiego gościł również Adam Mickiewicz.  

S.K. - Rzeczywiście, we wsi z takim tradycjami, z pewnością atmosfera nasycona jest poezją.

 

S.M - To chyba jednak nie miało bezpośredniego wpływu na moje zamiłowanie do poezji. Zanim jednak zacząłem się nią zajmować, jako chłopiec nasłuchałem się dużo książek i recytacji wierszy, które czytała i recytowała mi babka. Musiałem rosnąć, uczyć się i zdobywać życiowe doświadczenia, a to nie było takie proste. Nauka w szkole podstawowej nie była łatwa, bo już wtedy pojawiły się poważne kłopoty ze wzrokiem. Do szkoły podstawowej uczęszczałem w Luboni, ale ostatnią klasę ukończyłem w Pawłowicach i wtedy napisałem swój pierwszy wiersz.  

Po ukończeniu szkoły pojawiły się nowe trudności. Nie mogłem otrzymać żadnej pracy, a do mocno osłabionego wzroku dołączył się niedowład ręki. Z pomocą przyszedł mi ksiądz Henryk Kamiński. Był on rektorem niższego Seminarium Duchownego na Świętej Górze w Gostyniu. Zatrudnił mnie, najpierw na zaszczytnym stanowisku gońca, a następnie jako pracownika administracji. Wzrok mój ciągle się pogarszał. Nie chciałem się jednak poddać przeciwnościom losu i zostałem aktorem w amatorskim zespole teatralnym "Immaculata", który założył wspomniany już kapłan Henryk Kamiński. Zespół ten wystawiał Misterium Męki Pańskiej, z którym jeździliśmy niemal po całym kraju.  

Ponieważ wzrok mój ciągle się pogarszał, wstąpiłem do Polskiego Związku Niewidomych. PZN skierował mnie na kurs rehabilitacji zawodowej do Bydgoszczy. Po ukończeniu szkolenia zostałem zatrudniony w Spółdzielni Niewidomych "Sinpo" w Poznaniu. W spółdzielni tej pracowałem jako robotnik w dziale metalowym przy wyrobie siatki parkanowej przez okrągłych dziesięć lat, a potem przez następne cztery lata przy maszynach tłocznych.  

Praca mi jednak nie wystarczała i podjąłem naukę w liceum wieczorowym im. Marcinkowskiego. Zamieszkałem w czymś, co nieudolnie usiłowało udawać pokój. Tak naprawdę, sypiałem w korytarzu, a uczyłem się we wspólnej kuchni. Wówczas nie było komputerów i prawie nie było podręczników w brajlu. Korzystałem więc głównie z pomocy lektorów i magnetofonu marki "Tonette". To naprawdę nie był łatwy okres w moim życiu. Miałem chwile załamania, ale zawsze potrafiłem się otrząsnąć i robić swoje. Zdałem pomyślnie maturę w liceum korespondencyjnym przy ulicy Mylnej w Poznaniu. Po maturze nadal pracowałem w spółdzielni na stanowisku robotniczym i podjąłem studia zaoczne na wydziale polonistyki Uniwersytetu Poznańskiego.  

 

S.K. - To nasze drogi życiowe są podobne. Mamy doświadczenia w pracy, w charakterze uprzywilejowanej wówczas klasy robotniczej, naukę w uciążliwych warunkach, w pokonywaniu trudności i przelewaniu myśli na papier. Ale są też różnice. Pan jest artystą słowa, a ja rzemieślnikiem. Różnimy się i tym, że ja kończyłem studia stacjonarne, a Pan zaoczne.

Z pewnością dla osoby z uszkodzonym wzrokiem, studia zaoczne nie są najłatwiejszą formą zdobywania wykształcenia. Jak to wyglądało w Pańskim przypadku?

 

S.M. - Nie było aż tak źle. Na Uniwersytecie spotkałem wspaniałych wykładowców i wspaniałych ludzi, którzy wywarli wielki wpływ na mój rozwój literacki. Szczególnie duży wpływ na mój rozwój wywarli profesorowie: Jerzy Ziomek, Edward Balcerzan, Edward Pieścikowski, Tadeusz Witczak i asystentka Maria Adamczyk. Pracę magisterską pisałem u profesora Balcerzana. W pracy magisterskiej połączyłem zainteresowania poezją z twórczością radiową. Jej tytuł - "Struktura radiowej audycji poetyckiej". Przez dwa lata słuchałem wszystkich audycji poetyckich w polskim radiu. W ten sposób zbierałem materiały do mojej pracy.  

 

S.K. - Witam Pana Magistra! Po ukończeniu studiów, mam nadzieję, że nie obsługiwał Pan już tych maszyn tłocznych?

 

S.M. - Nie, najpierw pracowałem jako kierownik do spraw kultury w ZO PZN w Poznaniu i na pół etatu w Rozgłośni Polskiego Radia w Poznaniu.  

Kolejnym, ważnym etapem mojego życia była praca pedagogiczna w ośrodku szkolno-wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Owińskach. Tam mogłem, wreszcie, realizować wszystkie swoje pomysły pedagogiczne i twórcze. Na takie możliwości czekałem przez całe trzydzieści lat. Sprowadzałem na spotkania z młodzieżą pisarzy, aktorów, filmowców i dziennikarzy, organizowałem konkursy czytelnicze. Szkoła wówczas bez przerwy tętniła życiem artystycznym. W Owińskach przepracowałem siedemnaście lat i często z ogromnym sentymentem wracam do tego okresu.  

 

S.K. - No, można powiedzieć, że miał Pan bogate życie zawodowe. A czy i w działalność społeczną się Pan angażował? Dla mnie jest to sprawa ważna i pytam o to swoich rozmówców.

 

S.M. - Owszem, przez dwie kadencje byłem członkiem Krajowej Rady Kultury Niewidomych w Warszawie - w ten sposób Zarząd Główny PZN docenił mój kilkudziesięcioletni wkład w krzewienie kultury w środowisku niewidomych. Pracując w Spółdzielni przez 10 lat byłem jedynym recytatorem i występowałem z recytacjami niemal na wszystkich imprezach kulturalnych, które organizowano w ZO PZN i w Spółdzielni. Zrezygnowałem z tej funkcji, kiedy podjąłem studia, bo nie wyrabiałem już czasowo, ale na to miejsce postawiłem bardzo zdolnego kolegę z takim zamiłowaniem, a był to Roman Ludwiczak. Teraz bardzo chętnie spotykam się z czytelnikami mojej poezji, przede wszystkim z młodzieżą. To również jest działalnością społeczną, efektywną formą popularyzacji możliwości rehabilitacyjnych osób niewidomych i słabowidzących. Ciągle jeszcze odbywam wiele takich spotkań.  

 

S.K. - Czy mógłby Pan powiedzieć, jak często spotyka się z czytelnikami i szacunkowo, ile tych spotkań było? A może przytoczyłby Pan jakieś interesujące reakcje na spotkanie z niewidomym poetą.

 

S.M. - W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych odbywałem w ciągu roku około siedemdziesiąt spotkań autorskich w szkołach i w bibliotekach, najmniej, i to z przykrością trzeba powiedzieć, w ośrodkach dla niewidomych, w niektórych z nich nie byłem ani razu.  

Nie zliczę spotkań ani ich uczestników. Było ich naprawdę dużo i nie wszystkie pamiętam. Dużą przyjemność sprawili mi, np. uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu, którzy wystawili spektakl, złożony z moich wierszy. Było to bardzo piękne i przejmujące widowisko. Mam nadzieję, a uczestnicy to potwierdzają, że moje spotkania autorskie nie mają nic z rutyny ani ze sztampy, że są interesujące. Zresztą zamierzam o swoich spotkaniach z czytelnikami napisać książkę.  

W tym miejscu dodam, że świetnie czuję się z dziećmi. Żona również je bardzo lubi. Może bierze się to stąd, że moja małżonka pracowała w przedszkolu, a ja w Owińskach. Mamy więc bogate doświadczenia i potrafimy zjednywać sobie i kochać dzieciaki. Jest to piękne, bo w drugim człowieku jest dobroć, jest miłość, jest Bóg.  

 

S.K. - Bez wątpienia, jest to bardzo wartościowa działalność społeczna. Przyczynia się Pan do poprawy wizerunku osoby niewidomej w społeczeństwie. Moim zdaniem, szczególnie cenne pod tym względem, są spotkania z młodzieżą.

Powiedział Pan o stopniowej utracie wzroku. Jak obecnie sprawa ta wygląda, jaki jest stan Pańskiego wzroku?

 

S.M. - Moje prawe oko jest całkowicie ślepe, nieużyteczne, a w lewym mam poczucie światła, ale nie rozpoznaję osób, ni rzeczy, niczego co jest mniejsze od słonia.  

 

S.K. - Jakie techniki pracy Pan stosuje, czym się posługuje, w jaki sposób korzysta z niezbędnych materiałów fachowych?

 

S.M. - Posługuję się białą laską i korzystam z lektorów, posługuję się komputerem z syntezatorem mowy.  

 

S.K. - Co uznaje Pan za ważne, może najważniejsze dla swojej twórczości?

 

S.M. - Nie jest łatwo odpowiedzieć na to pytanie. Jest tu wiele ważnych czynników. Najważniejsza jest jednak wspaniała atmosfera w domu, którą stworzyła mi żona. Mam też grupę wiernych przyjaciół, którzy wspomagają mnie na co dzień. To jest również niezmiernie ważne.  

 

S.K. - Jak widzę, dużą rolę i znaczenie w swoim życiu przyznaje Pan ludziom, żonie i przyjaciołom. To piękna cecha, docenianie przyjaźni, pomocy i zrozumienia. To świadczy o wrażliwości i o człowieczeństwie. Mówię tak, bo odniosłem wrażenie, że nie jest Pan Zosią samosią.

 

S.M. - No, chyba nie.  

 

S.K. - Nie wspomina Pan o dzieciach. Czy nie mają Państwo dzieci?

 

S.M. - Dwukrotnie mieliśmy taką nadzieję i radość, ale na nadziei się skończyło. Może właśnie dlatego wszystkie dzieci, z którymi spotykam się na spotkaniach autorskich są moje. Ale mamy i nieformalnie przybraną córkę. Małżonka przez szereg lat opiekowała się małą Olgą, a zaczęła tę opiekę, kiedy Olga miała 5 miesięcy. Każdego dnia przynoszono ją do nas i tak zostaliśmy ciocią i wujkiem, prawie jak rodzicami. Z dumą mogę powiedzieć, że nasza Olga jest najlepszą na świecie dziewczyną, teraz dorosłą kobietą. Ma już 33 lata. Mogłaby zapomnieć o pomocy i opiece mojej żony - tak było to dawno, a ona traktuje nas, a szczególnie moją żonę, jak swoją mamę, kocha ją bezgranicznie. Olga właśnie od kilku dni jest w Poznaniu ze swoimi synkami Adasiem i Zakiem, jeden ma 6 a drugi dwa latka, Są u rodziców, jej tata jest profesorem na UAM, a mama na rencie. U nas Olga bywa w odwiedzinach z chłopcami. Zawsze, kiedy przebywa w Polsce nas odwiedza, a ze Stanów Zjednoczonych często z nami rozmawia telefonicznie. Ciągle, po tylu latach, jesteśmy dla niej ciocią i wujkiem, jesteśmy dla niej prawie jak rodzice.  

 

S.K. - Co lubi Pan robić w czasie wolnym, w którym nie ma Pan natchnienia twórczego? Jakie są Pańskie zainteresowania poza poezją?

 

S.M. - Chciałem już powiedzieć, że przeglądam z żoną klasery zebranych znaczków, ale tych pozbyłem się już czas jakiś, wychodzę więc na krótkie spacery, słucham książek mówionych, wychodzę z żoną po zakupy i szukam tematów do pisania.  

 

S.K. - Jakie ma Pan plany na przyszłość poza napisaniem książki o swoich spotkaniach z czytelnikami?

 

 

S.M. - Bardzo chciałbym wydać dwie kolejne książki dla dzieci, których maszynopisy od dwóch, trzech lat czekają na wydanie, tylko nie mogę znaleźć sponsorów. Jest to maszynopis o Gdańsku, jakby wierszowany przewodnik po tym mieście "Miasto w Trójzębie Neptuna" i maszynopis "Boże narodzenie w Moim Mieście".  

 

S.K. - Co chciałby Pan powiedzieć młodym niewidomym i słabowidzącym, którzy marzą o pisaniu wierszy i szerzej dzieł literackich?

 

S.M. - Żeby nie poddawali się przeciwnościom i trudnościom i żeby starali się dużo czytać.  

 

S.K. - Dziękuję za bardzo interesującą rozmowę. Mam nadzieję, że Czytelnicy "Wiedzy i Myśli" również ją tak ocenią. Życzę dalszych sukcesów twórczych, wydania jeszcze wielu tomików poezji i wszystkiego najlepszego. Łączę serdeczne pozdrowienia dla Pańskiej żony.

· Stanisław Kotowski

 

 ***

Z ostatniej chwili

W dniu 24 maja br. odbyła się uroczystość, w czasie której Stanisław Leon Machowiak otrzymał Odznakę Honorową za Zasługi dla Województwa Wielkopolskiego. Odbyła się bogata impreza artystyczna, na którą złożyły się również recytacje wierszy Pana Stanisława.  

Serdecznie gratulujemy.  

Wiedza i Myśl  czerwiec 2011  

 

 Benefis poety  

Maria Magdalena Pocgaj

 

Źródło: Publikacja własna "WiM"

 

Serdeczny klimat panował na czwartkowym wieczorze benefisowym, zorganizowanym przez Poznański Oddział ZLP w cyklu "Z muzami na ty". Benefis odbył się w dniu 14.06.2012 Tym razem bohaterem spotkania był Stanisław Leon Machowiak, w tym roku obchodzący 77 urodziny.  

Oprawę plastyczną wieczoru stanowiła wystawa ikon, namalowanych przez naszą koleżankę, poetkę Brygidę Mielcarek a muzyką benefis wzbogaciła, grająca na altówce Irena Maciejska. Sylwetkę poety i jego dokonania twórcze przybliżyła Mirosława Prywer, nie szczędząc ciepłych słów pod adresem benefisanta - Staszka, od lat borykającego się z problemem niewidzenia.  

 Odczytała też list gratulacyjny, nadesłany do Machowiaka przez Klemensa Górskiego, który przed laty, jako   redaktor kierujący działem  poezji w Spółdzielni Wydawniczej "Czytelnik", w sposób znaczący pomógł w wydaniu   pierwszych  tomików poety :   "Noce ze słońcem" oraz "I było światło", które ukazały się w Księgarni św. Wojciecha.  

  Nie sposób tu nie wspomnieć o obecnej na benefisie żonie poety, Zofii, która od ponad 50 lat wspiera go także jako niezawodny przyjaciel i opiekunka.  

 Wśród gości Staszka znaleźli się poeci, literaci, członkowie Klubu Nauczycieli Miasta Poznania, przyjaciele, znajomi, rodzina a także dawny jego druh , z którym w młodości występował w teatrze "Immaculata". Przybyła też - z koszem kwiatów - delegacja młodzieży z Zespołu Szkół Gimnazjalno - Licealnych nr 33. To tam, z inicjatywy najmłodszych czytelników Stanisław Machowiak otrzymał w2000 r. Order Uśmiechu.  

  Miłym akcentem wieczoru był koncert poetycko - muzyczny. Złożyły się na niego wiersze autora, recytowane przez niego samego, Teresę Januchtę, Marię Magdalenę Pocgaj i Pawła Kuszczyńskiego. Strofy przeplatała muzyka w wykonaniu altowiolistki Ireny Maciejskiej. Usłyszeliśmy: "Marzenie" Roberta Schumanna, "Etiudę nr 3" Fryderyka Chopina, "Ave Maria" Franciszka Schuberta oraz "Menueta" Ludviga van Beethovena.  

I nadszedł czas na laudacje. Głos zabrał prezes naszego oddziału, Paweł Kuszczyński oraz Teresa Januchta, jako przewodnicząca Koła Literatów przy Klubie Nauczycieli M.P. Poeta Marek Kuśmider zacytował swój wiersz, poświęcony papieżowi, dedykując go Staszkowi. Przywołał też ( i rozwinął ) jeden z piękniejszych wersów poezji Machowiaka: "jesteście więksi  ode mnie tylko o światło". Życzenia, gratulacje, osobiste rozmowy z benefisantem przy lampce wina, owocach i ciastkach trwały jeszcze długo. Chwile te zapewne pozostaną w pamięci Staszka, który w swoim mieszkaniu, nad biurkiem ma wizerunek Matki Bożej Literackiej, szczególnej  patronki niedowidzącego poety.  

 

 List gratulacyjny  

 

Źródło: List Klemensa Górskiego do Stanisława Leona Machowiaka

 

Kochany Panie Stanisławie!

 

Bardzo serdecznie dziękuję za zaproszenie na Pańską uroczystość i jednocześnie przepraszam za nieobecność z powodu kłopotów zdrowotnych. W tym krótkim liście chciałbym przekazać to, czego nie mogę zrobić osobiście.

Powracam myślą do naszego pierwszego spotkania, kiedy przed z górą trzydziestu laty pojawił się Pan w Czytelniku i zdesperowanym głosem opowiedział o nieudanych próbach wydania swoich wierszy.

Nie pochlebiając sobie, od razu dostrzegłem Pański nieprzeciętny talent - i przygotowaliśmy Panu debiut książkowy, który nobilitował Pana na pełnego poetę, co potwierdził zbiorek następny i... trzydzieści dalszych Pana książek. Bez niczyjej pomocy pisklę Pańskiej poezji rozsadziło wtedy skorupę obojętności czy niechęci wydawniczej i jako piękny ptak poszybowało wysoko ze śpiewem samodzielnym i oryginalnym.

Od tamtego czasu do dziś zaszczyca mnie Pan swoją przyjaźnią radzi się w sprawach warsztatowych, dzieli się sukcesami czy kłopotami, co najlepiej świadczy o Pańskiej wielkoduszności, gdyż ja, odwzajemniając Panu przyjaźń, jestem jednocześnie najsurowszym krytykiem Pańskiej poezji, choć wysoko cenię jej właściwości cudotwórcze, gdyż dzięki niej zmusił Pan heroicznie swoje oczy do nadwidzenia świata. Daj Boże, aby poeci widzący mieli takie jak Pan osiągnięcia pisarskie.

Wielkim Pańskim darem dla życia jest Pana stosunek do dzieci, które nazywa Pan zdrobniałym słowem dzieciaszki, co brzmi pluszowo przytulnie, ciepło i serdecznie. Dzieci natychmiast to doceniły i przyznały Panu swojego małego Nobla - Order Uśmiechu.

Szczególny hołd należy złożyć Pańskiej czcigodnej Małżonce, niezawodnej ostoi, której poświęcił Pan tyle czułych liryków.

Ale najważniejszym bohaterem lirycznym Pańskiej poezji jest sam Bóg, z którym wchodzi Pan we wszelkie możliwe relacje, od buntu i niezgody, przez żale i pretensje, do pojednania i zawierzenia. A że równorzędnym bohaterem tej poezji jest drugi człowiek, dlatego tak trafna jest jej autocharakterystyka dokonana przez Pana, że jest to "list do Boga pisany na adres człowieka".

Nie chcąc być gadułą zwłaszcza wobec Pańskich onieśmielająco zwięzłych miniatur poetyckich, zakończę takim oto życzeniem: Niechaj Matka Boska Literacka ze świątyni w Buku ma Pana w swojej nieustającej opiece.

Warszawa 7 czerwca 2012  

Klemens Górski  

Wiedza i Myśl  lipiec 2012