Uczniowska wdzięczność  

Józef Szczurek  

 

   Jak każdego roku,  14 października,   w uroczystym nastroju powitamy   Święto  Edukacji Narodowej   i Dzień Nauczyciela. Przypomnijmy więc, że ustanowiono  je  w 1973 roku dla  uczczenia  dwusetnej rocznicy powołania w Warszawie  Komisji Edukacji Narodowej  - pierwszej w europie  państwowej  władzy  oświatowej.  Komisja realizowała świeckie idee pedagogiczne i wychowawcze. Weszli do niej  najwybitniejsi  ludzie epoki.Powołanie Komisji Edukacji Narodowej było bardzo ważnym wydarzeniem, bowiem  zapoczątkowało proces przemian ustrojowych, które doprowadziły do Konstytucji 3 maja.  

  Nauczycielskiemu świętu będą towarzyszyły  nasze serdeczne życzenia i uczniowska  wdzięczność dla wszystkich pedagogów i wychowawców   za kształtowanie naszych umysłpw i charakterów.  Redakcja "Światełka", z okazji   Dnia Nauczyciela  pragnie   przedstawić pracę zawodową i działalność  naukową   doktora habilitowanego , profesora Bogusława Marka z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, który od ponad dziesięciu lat   prowadzi  w naszym  czasopiśmie naukę   języka  angielskiego. Wśród czytelników  "Światełka" lekcje te  cieszą się   wielkim powodzeniem, nie tylko dlatego, że  mają atrakcyjną formę i  umożliwiają  lepsze  poznanie  jednego z najbardziej powszechnych języków na świecie,   lecz  również dlatego, że   ułatwiają  start w późniejsze  dorosłe życie.  

Profesor Bogusław  Marek od ponad dwudziestu lat zajmuje się  organizowaniem systemu   nauczania  języka   angielskiego  niewidomych dzieci. Aby zdobyć  wszechstronną wiedzę na ten temat,  w latach 90.  wyjechał do Londynu i tam ukończył dwuletnie podyplomowe   studia  tyflopedagogiczne, chcąc przenieść do Polski jak  najwięcej   sprawdzonych naukowo  i praktycznie wzorów brytyjskich. Przez wiele lat  pracował , jako nauczyciel w szkole w Laskach. W tym celu dwa razy w tygodniu dojeżdżał  z Lublina do Warszawy.  

Dzięki zajęciom z dziećmi, może sprawdzać  różne metody, które później znajdują odbicie  w jego  pracach  naukowych i rozwiązania w systemie nauczania.  Jest przekonany, że  dzieci niewidome  Mogą i powinny  korzystać z tych samych podręczników, gier czy zabawek, które mają do  swej dyspozycji dzieci widzące, oczywiście  po ich odpowiednim zaadaptowaniu.  

 Niewidomemu    dziecku należy ułatwić  zdobycie  informacji o wyglądzie całego przedmiotu, usytuowania go w przestrzeni, relacjach pomiędzy przedmiotami i osobami, pojęciu odległości i ułożenia sobie tego we własnej wyobraźni, funkcjonującej z wyłączeniem narządu wzroku. A jest to wyobraźnia bogata, tylko inna niż u ludzi pełnosprawnych.  

Jeszcze nie tak dawno, jedną z największych bolączek   w szkolnictwie  dla niewidomych  był  brak nauczycieli  dostatecznie przygotowanych do nauczania niewidomych dzieci języka angielskiego.  Aby problem ten  rozwiązać,  prof. Marek  doprowadził do powstania w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim zakładu , kształcącego przez trzy lata takich   nauczycieli.     absolwenci otrzymują dyplom nauczyciela języka angielskiego z zaznaczeniem, iż są specjalistami od nauczania niewidomych.

W październiku 2002 roku, w uznaniu za całokształt   pracy na rzecz  upowszechniania kultury    angielskiej w Polsce,   prof. Bogusław Marek otrzymał  Order Imperium Brytyjskiego.  

Panie Profesorze, za comiesięczne , bardzo dla nas ważne i ciekawe  spotkania na kartach "Światełka" oraz    za wszystkie trudy i   dary nauczycielskiej i twórczej pracy.  życzymy, aby  ta działalność przynosiła Panu   satysfakcję i radość.

Światełko październik 2011