„zawsze redaktor”
Uczniowska wdzięczność Józef Szczurek
Jak każdego roku, 14 października, w uroczystym nastroju powitamy Święto Edukacji Narodowej i Dzień Nauczyciela. Przypomnijmy więc, że ustanowiono je w 1973 roku dla uczczenia dwusetnej rocznicy powołania w Warszawie Komisji Edukacji Narodowej - pierwszej w europie państwowej władzy oświatowej. Komisja realizowała świeckie idee pedagogiczne i wychowawcze. Weszli do niej najwybitniejsi ludzie epoki.Powołanie Komisji Edukacji Narodowej było bardzo ważnym wydarzeniem, bowiem zapoczątkowało proces przemian ustrojowych, które doprowadziły do Konstytucji 3 maja. Nauczycielskiemu świętu będą towarzyszyły nasze serdeczne życzenia i uczniowska wdzięczność dla wszystkich pedagogów i wychowawców za kształtowanie naszych umysłpw i charakterów. Redakcja "Światełka", z okazji Dnia Nauczyciela pragnie przedstawić pracę zawodową i działalność naukową doktora habilitowanego , profesora Bogusława Marka z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, który od ponad dziesięciu lat prowadzi w naszym czasopiśmie naukę języka angielskiego. Wśród czytelników "Światełka" lekcje te cieszą się wielkim powodzeniem, nie tylko dlatego, że mają atrakcyjną formę i umożliwiają lepsze poznanie jednego z najbardziej powszechnych języków na świecie, lecz również dlatego, że ułatwiają start w późniejsze dorosłe życie. Profesor Bogusław Marek od ponad dwudziestu lat zajmuje się organizowaniem systemu nauczania języka angielskiego niewidomych dzieci. Aby zdobyć wszechstronną wiedzę na ten temat, w latach 90. wyjechał do Londynu i tam ukończył dwuletnie podyplomowe studia tyflopedagogiczne, chcąc przenieść do Polski jak najwięcej sprawdzonych naukowo i praktycznie wzorów brytyjskich. Przez wiele lat pracował , jako nauczyciel w szkole w Laskach. W tym celu dwa razy w tygodniu dojeżdżał z Lublina do Warszawy. Dzięki zajęciom z dziećmi, może sprawdzać różne metody, które później znajdują odbicie w jego pracach naukowych i rozwiązania w systemie nauczania. Jest przekonany, że dzieci niewidome Mogą i powinny korzystać z tych samych podręczników, gier czy zabawek, które mają do swej dyspozycji dzieci widzące, oczywiście po ich odpowiednim zaadaptowaniu. Niewidomemu dziecku należy ułatwić zdobycie informacji o wyglądzie całego przedmiotu, usytuowania go w przestrzeni, relacjach pomiędzy przedmiotami i osobami, pojęciu odległości i ułożenia sobie tego we własnej wyobraźni, funkcjonującej z wyłączeniem narządu wzroku. A jest to wyobraźnia bogata, tylko inna niż u ludzi pełnosprawnych. Jeszcze nie tak dawno, jedną z największych bolączek w szkolnictwie dla niewidomych był brak nauczycieli dostatecznie przygotowanych do nauczania niewidomych dzieci języka angielskiego. Aby problem ten rozwiązać, prof. Marek doprowadził do powstania w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim zakładu , kształcącego przez trzy lata takich nauczycieli. absolwenci otrzymują dyplom nauczyciela języka angielskiego z zaznaczeniem, iż są specjalistami od nauczania niewidomych. W październiku 2002 roku, w uznaniu za całokształt pracy na rzecz upowszechniania kultury angielskiej w Polsce, prof. Bogusław Marek otrzymał Order Imperium Brytyjskiego. Panie Profesorze, za comiesięczne , bardzo dla nas ważne i ciekawe spotkania na kartach "Światełka" oraz za wszystkie trudy i dary nauczycielskiej i twórczej pracy. życzymy, aby ta działalność przynosiła Panu satysfakcję i radość. Światełko październik 2011 |